„Music Inspired By Alchemy” (2016)

„Music Inspired By Alchemy” to już trzecia (po „Music Inspired By Tarot” i „Music Inspired By Zodiac”) płyta projektu Artura Szolca, Roberta Srzednickiego oraz Krzysztofa Wawrzaka (muzyków związanych wcześniej z warszawskim zespołem Annalist). Tym razem na koncept płyty muzycy wybrali miejsca, pojęcia i przede wszystkim najsłynniejsze postaci średniowiecznej i renesansowej alchemii. Temat bardzo ciekawy, wszak ta tajemnicza nauka łącząca w sobie elementy chemii, fizyki, psychologii i astrologii, zespojonych dodatkowo mistycyzmem, magią i okultyzmem, jest doskonałym pretekstem do snucia (nie tylko dźwiękowych) historii, budowania klimatu i uwalniania pokładów twórczej wyobraźni.

Czytając zapowiedzi oraz słysząc zajawki z tego krążka przygotowałem się na obcowanie z muzyką z pogranicza art/progressive rocka, jednak po przesłuchaniu całości zmuszony byłem do rewizji moich oczekiwań – płycie bliżej bowiem raczej do muzyki relaksacyjnej,  soundtracku, czy oprawy dźwiękowej, mogącej z powodzeniem służyć jako podkład filmu, serialu lub przygodowej gry komputerowej, zabierającej odbiorcę w swój tajemniczy, dotąd nieeksplorowany świat.

Autorzy spokojnie budują swoje barwne, dźwiękowe opowieści, wykorzystując przy tym bardzo rozbudowane instrumentarium (w tym np. wiolonczele, skrzypce, organy), a zaproszeni goście (Mariusz Duda, Anja Orthodox, Ania Piotrowskia, którzy użyczyli wokaliz w kilku utworach oraz Mariusz Kumala grający na gitarze w jednej kompozycji) doskonale wzbogacają klimat panujący na płycie. Ba, byłbym gotów zaryzykować stwierdzenie, że kompozycje z ich udziałem są tymi ciekawszymi, co potwierdza trafność wyboru i jest dowodem bardzo udanej kooperacji gości i twórców.

Co ciekawe, mimo zapewnień autorów, zgodnie z którymi „celem było stworzenie muzycznej ilustracji europejskiej alchemii i ezoteryki doby średniowiecza i renesansu”, na płycie mocno odczuwalne są klimaty orientalne, kojarzące się bardziej z Bliskim (czy nawet Dalekim) Wschodem. Biorąc jednak pod uwagę otwarcie renesansowej Europy na świat oraz korzenie alchemii sięgające Egiptu czy państw arabskich, można ten zabieg uznać za usprawiedliwiony.

Nie byłbym jednak całkowicie szczery, gdybym poprzestał wyłączenie na opisywaniu zalet tej produkcji. Nie do końca bowiem to, co muzycy zaprezentowali na płycie, koresponduje z moimi wyobrażeniami na temat obranego konceptu. Po świecie tajemniczych, często zabronionych praktyk i obrzędów, poszukiwania niedostępnej wiedzy, eksploracji zakazanych obszarów rzeczywistości (szczególnie, gdy próbuje się dźwiękowo opisać takie postaci jak Henryk Korneliusz Agrippa, Faust, czy John Dee), nie sposób moim zdaniem nie sięgać do tematów mroku, chaosu, czarnej magii, goecji czy okultyzmu. Tego najbardziej brakuje mi na tej płycie.

W moim odczuciu „Music Inspired By Alchemy” jest (jak na prezentowaną tematykę) nieco zbyt grzeczna, spokojna, pogodna i stonowana. Brak tu miejscami dźwiękowej ilustracji opętańczego szaleństwa, zatracenia, gotowości do sprzedania własnej duszy w zamian za poznanie tajemnicy panaceum, eliksiru życia czy odkrycia kamienia filozoficznego. Z 4 żywiołów, z którymi igrali alchemicy najbardziej z pewnością brakuje na płycie Ognia. Niepokojące akcenty występujące wprawdzie w utworach „Transmutation I”„Faustus” (fantastyczna robota Mariusza Dudy) czy „Edward Kelley”, to jednak stanowczo za mało. Szkoda też, że autorzy nie pokusili się także o większe zaangażowanie gitar, dzięki nim muzyka z pewnością nabrałaby wyrazistości i mocy (wspomniany „Edward Kelley” jest tego najlepszym przykładem).

Niedosyt zrzucam jednak na karb subiektywnych oczekiwań, które w przypadku każdego z odbiorców mogą być przecież diametralnie inne. Dlatego też zachęcam do sprawdzenia „Music Inspired By Alchemy”. Dzięki oryginalnemu konceptowi płyta może posłużyć nie tylko jako muzyka tła, ale także przyczynek do zainteresowania się i zgłębienia tematu alchemii, której świat jest przecież przesiąknięty tajemniczością i fantastycznym klimatem.

Ocena: 7/10

Synu
(Visited 1 times, 1 visits today)

Tagi: , , , , , , , , , .