Alter Self – “Frost” (2018)

Grecki metal musi mieć się dobrze, bo oprócz wciąż ciekawych płyt od legend tamtejszej sceny, sporą dawką dobrej muzyki raczą nas undergroundowe kapele. Wiem coś o tym, bo w ciągu ostatnich lat sporo płyt do recenzji przychodzi właśnie z Hellady – przekrój stylistyczny jest olbrzymi (od power po black metal), a jakość też stoi zwykle na wysokim poziomie, zdradzając zamiłowanie Greków do melodii, nawiązań do własnej bogatej kultury, a także sporej oryginalności i pewnych nieoczekiwanych stylistycznych połączeń, które można by nazwać nawet odważnymi (dowodem na to ostatnie może być choćby omawiany przeze mnie z entuzjazmem album Sacral Rage).

Alter Self nie jest może tworem szalenie oryginalnym, ale jednak odrębnym i nie wpisującym się w jakiś szczególnie modny dzisiaj prąd. Choć mieszanie thrash metalu z bardziej przystępnym, niekoniecznie szaleńczym death metalem (z czytelnym growlem) oraz klimatycznymi momentami, a czasem wręcz progresywnymi naleciałościami, niejednego osadził na artystycznej mieliźnie, to autorom Frost udało się nagrać płytę przekonującą, być może bez zaskakujących rozwiązań, klasyczną w strukturze riffów, ale z drugiej strony skomponowaną i zagraną w bardzo rzetelny sposób. Należy przyznać, że Andrew Geo (muzyka, teksty, wokal, gitara, produkcja), Giannis Marinatos (bas) i Dom Antouera (bębny) posiadają pewne umiejętności i nie boją się ich użyć, choć oczywiście bez jakichś popisów, które nie pasowałoby do przyjaznej jednak dla słuchacza ścieżki. Zdarza się ponadto, że bywa na Frost nieco bardziej technicznie (jak w Burial Dawn czy Breathing with Shadows (A Sane End)).

Najbardziej podoba mi się też odrobina blackowego klimatu, który wdziera się w struktury kompozycji, dodając im nieco tajemniczej aury. Nie mamy tu jednak do czynienia ze skandynawską definicją tegoż gatunku, śmiało powielaną przez licznych epigonów, a raczej rozumieniem tematu bliskim właśnie krajanom Alter Self, by wymienić Rotting Christ czy Varathron. Troszkę mistyki pojawia się choćby w numerze Blood Axiom (choć mamy w nim do czynienia także z thrashową energią), a w If the Dead Could Speak – być może najciekawszym utworze na płycie – jest tego jeszcze więcej, co podkreślają szeptane wokale, klawisze (gościnny udział Diona Christodoulatosa), a nawet dzwony. Tak na marginesie – czy ktoś zna słaby metalowy kawałek, w którym pojawiłby się głos dzwonu?

Mam co prawda pewne wątpliwości, czy balladowe, okraszone czystym, kobiecym wokalem (Mina Giannopoulou), momentami bliższe klasycznemu rockowemu graniu A Dream Within a Nightmare nie gryzie się trochę z resztą kawałków, ale ktoś może i słusznie powie, że to świetne urozmaicenie. Ja natomiast – choć nic nie brakuje tej kompozycji – czuję jakiś dysonans z resztą materiału, choć nieco eklektyczną, to jednak podaną w zwartej formie. Ale to też dowód na odwagę Greków, którzy nie ujmują swej muzyki stereotypowo, bo przecież i teksty niekoniecznie wpisują się w pewne klasyczne dla thrash oraz death metalu tematy, ani tym bardziej baśniowa, pełna chłodnych barw i blasku oprawa graficzna. Szkoda też, że bardzo ciekawe riffy w instrumentalnym Feeding the Flames nie doczekały się jednak wokalnego dopełnienia, bo może wyszedłby świetny numer, kto wie, czy nie jeden z lepszych w dorobku Alter Self.

Niezła płyta, która chociaż odwołuje się do tradycyjnego thrashu i death metalu, to przybliża go do bardziej melodyjnych rejonów, wciąż jednak metalowych u rdzenia. Dla fanów ekstremy może to być album zbyt gładki, ale z kolei pewnie skuszą się ci, którym niekoniecznie na co dzień po drodze z hałasem. A porównując z wcześniejszymi dokonaniami w produkcji, aranżach i w przywoływanych pomysłach, słychać też rozwój zespołu, więc wypada życzyć dalszych sukcesów.

ocena: 7/10

Oficjalna strona zespołu na Facebooku

 

Paweł Lach

Od dłuższego czasu pisuje o muzyce (i nie tylko) dla różnych portali. Nie słucha latynoskiego folkloru, a poza tym jest w stanie popróbować wszystkiego.

http://lach.kf-oswiecim.net/
Paweł Lach

Latest posts by Paweł Lach (see all)

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , .