Eudoxis – “The Gathering” (2018)

Mówisz „kanadyjski thrash metal”, myślisz Annihilator i Voivod? Otóż z tego najbardziej otwartego i pokojowego państwa pochodzi wiele mniej znanych i zapomnianych kapel, na czele których w poniższej recenzji umieścimy Eudoxis. Grupa, która istniała w latach 1983-1993, nie może pochwalić się zbyt bogatą dyskografią. Na szczęście niedawno ukazała się kompilacja, która zawiera wszystkie dokonania tej bandy. The Gathering to hołd złożony muzykom Eudoxis na trzydziestopięciolecie początku ich thrash metalowej ścieżki.

Na kompilacji znajdziemy cały studyjny album Open Fire z 1991 roku, a także nieco starsze single Attack From Above i Metal Fix. Twórcy tego splitu dorzucili jeszcze dwa stosunkowo świeże kawałki w wykonaniu zespołu Screen, w którym udzielają się byli członkowie Eudoxis. Całość otwiera ponad jedenastominutowa kawalkada dźwięków, pełna szybkich i stanowczych riffów, mocnego uderzenia sekcji rytmicznej i agresywnego, gardłowego wokalu. Trzymając równy poziom w dwóch pierwszych kompozycjach, Eudoxis rzuca słuchacza na pożarcie dobrej thrashowej młócce. No, przynajmniej przez chwilę, ale do tego dojdziemy. Przede wszystkim instrumentalnie wszystko jest tu na właściwym miejscu. Gitary sięgają raz po raz po motywy znane z crossoveru i hardcore punka, co brzmi jak dobra propozycja dla fanów chociażby S.O.D.. Muzyka Kanadyjczyków jest też podsycona klimatem doom metalu, który najsilniej objawia się w Progressive Metal Deterioration (Dementia). Tu zaczynają się problemy zespołu z Kanady. Numer ten jest jednak w dziwny sposób pocięty, brakuje mu płynnych przejść pomiędzy poszczególnymi segmentami, a szkoda, bo mógł to być jeden z filarów krążka Open Fire. Im dalej w las, tym więcej drzew, a drzewa te zaczynają porastać ścieżkę, wytyczoną na początku albumu. Przy Omnipotent Phantasies zaczynaj się słabe eksperymenty z tharhsem, które kończą się ciężkostrawną papką. Zespołowi znów brakuje pomysłu na połączenie różnych pomysłów i rozwiązać w jedną, spójna i ciekawą całość. Dobrze rokujący materiał rozbija się o ambicje wyciśnięcia z kompozycji największej ilości sprzecznych inspiracji. Grupa coraz śmielej czerpie z dokonań Coronera, z tym, że w uproszczonej i nieco ułomnej wersji. To jest tak, jakby Kanadyjczycy chcieli dobrze, ale za bardzo nie wiedzieli lub nie mieli warsztatu, by swoje pomysły przekuć w coś fajnego. W połowie albumu zaczynam wymiękać – nagromadzenie eksperymentów, nudny i wtórny wokal, pozbawione magii riffy i ogólna nuda przytłaczają mnie. Siedem stosunkowo długich kompozycji z Open Fire to koniec końców droga przez mękę.

Czas na podróż wstecz i sięgnięcie po single grupy z 1986 roku. Tu jest o wiele lepiej. Attack From Above to niezbyt skomplikowana, acz świetnie brzmiąca kompozycja, której nie powstydziłaby się żadna debiutująca kapela w połowie lat osiemdziesiątych. Brzmi to jak dobry zaczyn do dalszej thrashowej kariery. Z kolei Metal Fix jest numerem o wiele lepszym, niż cały materiał z długograja kapeli. Przypomina nieco Anthrax z ery Metal Thrashing Mad zestawiony z wczesnym Venom i Celtic Frost. Pierwotne, surowe, ciężkie brzmienie tej kompozycji skłania mnie do refleksji i zadania sobie pytania: co poszło nie tak? Thrash metal na początku lat dziewięćdziesiątych nie miał już tak dużej siły przebicia jak w poprzedniej dekadzie, więc może dlatego zespół nie wytrzymał presji i chciał romansować z progresywą?

Pozostawiam pytanie bez odpowiedzi, a sam sięgam jeszcze po dwa ostatnie kawałki z The Gathering. Grip oraz The Clock Keeper, nagrane przez zespół Screen w 2017 roku, to jeszcze większa abominacja niż dawne dokonania Eudoxis. Skomponowane bez polotu, nagrane po taniości. Kontynuowanie tej drogi jest gorszym pomysłem niż poniedziałkowe przerabianie resztek rosołu na pomidorową.

Gdybym miał wskazać choć jedną pozytywną stronę materiału, który trafił na The Gathering to byłby to numer Metal Fix. Resztę lepiej przemilczeć, pominąć, zapomnieć i nie wracać. Czar, który Eudoxis rzuciło na mnie w pierwszym kawałku, bardzo szybko prysł. Potrzebuję detoksu.

Ocena: 4/10


Kup CD tutaj: https://www.ragnaroek-records.com/

Vladymir

Vladymir

Now I am become Death, the destroyer of worlds.
Vladymir

Tagi: , , , , , , , , , .