Expo 70 – „Mother Earth Has Birthed Her Last Cosmos” (2018)

Expo 70 to jedna z najciekawszych współczesnych formacji, która odwołuje się do schedy acid rocka lat 70. Główny mózg tego projektu, Justin Wright, w swoich poszukiwaniach nie waha się przekraczać granic psychodelicznego rocka, adaptując też czysto elektroniczne brzmienia. Wydany nakładem Zoharum dwupłytowy album „Mother Earth Has Birthed Her Last Cosmos” to zestaw rzadkich nagrań z lat 2008- 2010. Pierwotnie ukazały się one na dwóch mini CD-rach i dwóch kasetach. Z racji niskiego nakładu od dawien dawna były trudno osiągalne. Zatem sam Justin Wright skraca nam w ten sposób dostęp do tych nagrań.

Dwa długie ponad 20-minutowe kolosy wypełniają pierwszą z płyt. W swoich konstrukcjach i brzmieniu nawiązują do krautrockowej szkoły a’la Ash Ra Tempel i wczesnego Amon Düül II. Zarówno nagranie tytułowe, jak i drugie na tym dysku, Ostara, łapią tego kwaśnego, kosmicznego ducha psychodelii. Justina Wrighta wspomagał tu grający na basie i obsługujący automat perkusyjny Matt Hill. Cztery kompozycje na drugim dysku są zapisem solowych improwizacji Wrighta, które jeszcze bardziej eksplorują elektroniczne wątki jego twórczości. Długo tkane elektroniczne tripy, gdzie lider wykorzystał syntezator Mooga, jeszcze mocniej wkręcają się w kosmiczny wymiar. Wright sprzęgając elektronikę ze swoimi gitarowymi improwizacjami, sam tworzy własną wersję kosmicznego rocka. Dostajemy tym samym solidny zestaw gitarowo- elektronicznej psychodelii, która w swym upojnym dryfie zdaje się igrać w dwuznaczny sposób z kosmosem i nieświadomością, oferując cudowną acz złudną podróż poza czas i przestrzeń.

Ocena: 7/10


Autorem jest Robert Moczydłowski.

Piotr

Głównodowodzący KVLTowi, fan undergroundu oraz maniakalny zbieracz płyt CD.
Piotr

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , .