Genetic Transmission – “Kapuke/ Music For Vienna Aktionists” (2019)

Genetic Transmission - "Kapuke/ Music For Vienna Aktionists"

W najlepsze trwa festiwal wznowień rodzimego herosa industrialu, Tomasza Twardawy. Tłocznia Zoharum oddaje w nasze ręce ciężko dostępne perełki awangardy, ukazując jednocześnie jak wielowymiarowy jest ten świat. Tym razem na jednej płycie dostajemy dwa materiały, które w oryginalnych wydaniach ukazały się na osobnych płytach  CD-R . Na pierwszy ogień otrzymujemy jeden, ponad 20 minutowy utwór „Kapuke”, nagrany jako Twardawa/Jankowski. Całość powstała w 2002 roku podczas trzech improwizowanych sesji, jakie odbyły się jesienią, między październikiem a grudniem. Preparowane brzmienia fortepianu, fragmenty marszów wojskowych, zniekształcone ludzkie głosy (w tym żeński niejakiej Barbary), a do tego wykoślawiona, kostropata elektronika, surrealistyczne grymasy, hałas, elektroniczne sprzężenia niczym z koszmarnego snu szaleńca. Twardawa osiągnął mistrzostwo w kreowaniu niepokojącej i nieprzystępnej atmosfery, gdzie szczególnie podkreślił zdaje się istotny dla niego dźwiękowy brud, dysonans, pisk i wykrzywienia. Druga część to próba udźwiękowienia niemych zapisów filmowych Wiedeńskich Akcjonistów. Ów ruch artystyczny, jaki działał w Austrii na przełomie lat 60. i 70., był polem doświadczeń wymierzonych przeciwko katolicko-mieszczańskiemu stylowi życia. Akcje kreowane przez główne postacie tego ruchu: Hermana Nitscha, Güntera Brusa, Otto Muehla, Rudolfa Schwarzkoglera, często dotyczyły cielesności, seksualnego tabu, magii, jak też problemu torturowania i zabijania zwierząt, zaś kończyły się interwencjami policji i karami wiezienia za nieobyczajne zachowania. Siedem krótkich utworów obrazuje te historie, jakie miały miejsce między 1964 a 1966 rokiem. Igranie z cielesnością, skłonność do autodestrukcji znalazły odbicie w nagraniach. Genetic Transmission idąc tymi tropami niejako zniekształca też i swoją sztukę. Gwałtowność działań Akcjonistów Wiedeńskich znajduje ujście w dźwiękowych rzeźbach, które wraz z obrazem zaistniały też w żywej przestrzeni. Podobnie jak w innych przypadkach działań Twardawy, nie ma tu mowy o pójściu na jakiekolwiek kompromisy. To krótka acz treściwa dawka dźwiękowego okrucieństwa, które tnie głęboko z dokładnością chirurgicznego skalpela.

Ocena: 7/10

Autorem jest Robert Moczydłowski.

Piotr

Tagi: , , , , , , , , .