Non Violent Communication (NVC) – “Obserwacje” (2019)

NVC (czyli Non Violent Communication) to grupa, w której skład wchodzą muzycy znani chociażby z formacji So Slow i Merkabah. Na Obserwacjach Rafał Wawszkiewicz (saksofon), Łukasz Lembas (bas), Michał Głowacki (elektronika) i Arek Lerch proponują autorską wariację na temat muzyki instrumentalnej, wychodzącej z improwizacyjnego ducha, łączącej różne style, bardzo skutecznie wymykającej się utartym schematom, za nic niemieszczącej się w którejś z dobrze opisanych szufladek. Jednocześnie – i na szczęście – słuchacz nie staje się podczas kontaktu z tą muzyką zakładnikiem jakichś niezrozumiałych eksperymentów dźwiękowych. Bo Obserwacje mogą przypaść do gustu nie tylko wybrańcom i wcale nie są płytą nieprzystępną.

Saksofon Rafała wydaje się tu elementem wyróżniającym, a już na pewno ogniskuje się na nim uwaga przy pierwszym przesłuchaniu, zwłaszcza że dodaje propozycji NVC nieprzewidywalności, pewnego wolnościowego ducha. Czy to jazz? Z klasycznych quizowych odpowiedzi, które moglibyśmy wskazać (tak, nie, nie wiem), wszystkie wydają się prawidłowe, a wybór którejkolwiek nie zdradza ignorancji. Zaraz jednak wpadamy w wir rytmicznych wygibasów podawanych przez Arka i Łukasza, dajemy się ogarnąć mrocznej aurze elektronicznych pejzaży Michała, by zrozumieć (a raczej poczuć), że wszystkie elementy łączą się tutaj w konstrukt spójny, a każda składowa tkanka jest istotna i niezbędna dla tego organizmu.

Wypada po prostu nie rozkładać na czynniki pierwsze tej propozycji muzycznej, ale potraktować jako pulsującą, eklektyczną całość, na którą składają się elementy ambientowe, eksperymentalne, post rockowe, noir jazzowe, transowe. Albo wchodzimy w ten świat i poświęcamy mu uwagę, albo pozostajemy obojętni. Tak jak Marcus Miller z Milesem Davisem, łącząc elektronikę z żywym instrumentem dętym, prowadzili nas w swojej Sjeście po sennych, nagrzanych krajobrazach, tak NVC również zabiera nas w podróż, choć raczej po bardziej mrocznych, industrialnych zaułkach miasta, a może w przestrzeń snów, albo raczej bezsenności, tyleż inspirującej, co groźnej, niknącej w zawiesinie papierosowego dymu i wywołującej wizje. Ot, dobra ścieżka dźwiękowa dla przygód Harry’ego Angela.

Do opierających się definicjom muzycznych spotkań dochodzi na Obserwacjach podobnie jak w twórczości BadBadNotGood albo Collina Stetsona, gdzie jazz nie jest traktowany ortodoksyjnie, a pewna wolność twórcza jest naturalna, podobnie jak łączenie gatunków. Właściwie, podkreślam, najlepiej nie szukać szufladek dla twórczości NVC. Czterech długich kompozycji słucha się z zainteresowaniem od początku do końca i wierzę, że udany początek tego kolektywu będzie przyczynkiem do kolejnych eskapad, może jeszcze bardziej sugestywnych i szalonych.

ocena: 8/10

Oficjalna strona zespołu na Facebooku

Paweł Lach

Latest posts by Paweł Lach (see all)

Tagi: , , , , , , , , , , , , , , , , .