Pod recenzją w języku polskim dostępna jest recenzja w wersji anglojęzycznej
Below review in Polish you can find review in English
Pamiętam, że kiedy usłyszałem Void Mother, to doświadczyłem czegoś, pomiędzy muzycznym objawieniem, a byciem rozjechanym przez walec drogowy. I spodobało mi się to. Potężne brzmienie, gęste riffy, zgrabne i złożone kompozycje, nutka szaleństwa oraz świetne melodie – esencja Obscure Sphinx. Było oczywiste, że kolejna płyta łatwo mieć nie będzie, bo oczekiwania są ogromne, a poprzeczka została zawieszona wysoko. Więc, bez zbędnego przedłużania: Epitaphs, to płyta…
Trudna, wymagająca, nie pozbawiona problemów, ale ostatecznie nagradzająca cierpliwego słuchacza i posiadająca niemal wszystkie elementy, świadczące o wyjątkowości tego zespołu. Nieco chyba przewrotnie, Sfinksy zdecydowały się na zrobienie singlem i przedpremierowe udostępnienie Nothing Left – a to najdłuższy i najbardziej złożony utwór na płycie, który za pierwszym słuchaniem może przerosnąć. Chociaż z początku mnie nie zachwycił, to po osłuchaniu doszedłem do wniosku, że to naturalny spadkobierca dłuższych kawałków z Void Mother. Bo czuć tu wspaniale, jak i zresztą na prawie całym Epitaphs, to, co bardzo cenię w muzyce, czyli umiejętne łączenie kontrastów i odmiennych emocji. Paleta nastrojów zmienia się szybko, od wzniosłego intra, przez nerwowo wędrujące sludge’owe riffy o „meszugowym” brzmieniu, po akustyczne wyciszenia. A do tego wszystkiego wokal Wielebnej, świetnie odnajdującej się zarówno w spokojniejszych fragmentach z delikatnym śpiewem, jak i w ostrzejszych momentach, gdzie zdziera gardło potężnym rykiem.
Memories of Falling Down budzi we mnie mieszane uczucia. Transowa, oparta na sekcji rytmicznej część kompozycji, ze świetnym, czystym wokalem Wielebnej, przechodzącym w opętańczy krzyk. Jest rewelacyjna, ale gdy utwór nabiera ciężaru, to „jedzie” na dosyć oklepanych riffach i brakuje mu pazura, choć pod koniec przejmujący wokal robi swoje. Na szczęście następna, fenomenalna Nieprawota nadrabia te braki z nawiązka. Znowu objawia się tu łatwość zespołu w umiejętnym łączeniu odmiennych emocji i stanów umysłu, bo najpierw atakuje nas wgniatająca w ziemię, wściekła ściana dźwięku, by za chwilę uspokoić piękną i „smutną” gitarą. Gdzieś pomiędzy pojawia się na krótko mocno „rammsteinowy” riff, a całość zaś wbija się w głowę i zostawia słuchacza z otwartą gębą. Intrygująco prezentuje się również najłagodniejszy moment na Epitaphs, czyli mroczny Memorare, śpiewany przez Wielebną wyłącznie czystym głosem. Czuć tutaj niemal post-rockowego ducha, a utwór w dużej mierze opiera się na czystym, melancholijnym i minimalistycznym gitarowym motywie. Efekt jest naprawdę poruszający.
Na koniec, zostaje nam mój ulubiony moment na Epitaphs, oraz ten, do którego przekonany jestem najmniej. Sepulchre to może i najkrótszy utwór na płycie, ale też prawdziwy dźwiękowy kosmos. Wielebna prezentuje tu pełną gamę swoich umiejętności, od bardzo wysokiego, delikatnego śpiewu na stonowanym początku, po absolutnie niewiarygodny (nawet jak na nią) ryk z głębi trzewi. Gitara prowadząca to czysta poezja i zahacza o rozdzierające serce patenty od My Dying Bride, co poniekąd tłumaczy moje zachwyty, a mięsisty, powolny riff miażdży, dopełniając dzieła zniszczenia. Jedynie zakończenie mnie rozczarowuje, bo At The Mouth Of The Sounding Sea jest solidne, ale z butów nie wyrywa. Czaruje jednym, świetnym, hipnotycznym i wkręcającym się w głowę riffem, ale potem ani refleksyjne wyciszenie, ani mocny koniec, za bardzo mnie nie poruszyły i nie zapadły w pamięć.
Sprawą już zupełnie ostatnią, choć nie najmniej ważna, jest brzmienie i mam tu naprawdę ciężki orzech do zgryzienia. Void Mother brzmiało masywniej, było w nim więcej „mięcha”. O ile spokojniejsze fragmenty Epitaphs wypadają świetnie, o tyle nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że Nieprawota mogła by zyskać na dodatkowej sile rażenia. Stopniowo się przekonałem, ale nadal album Void Mother brzmieniowo uważam za pełniejszy.
Cóż, drugiego objawienia nie dostąpiłem. Ale słuchanie i odkrywanie tej płyty, to ogromna przyjemność, której na pewno nie będę sobie żałował.
Ocena: 8/10
Płytę można zamówić w pre-orderze tutaj.
I remember when I first listened to Void Mother, I experienced a revelation and felt as if I was hit by a road roller. I loved it. Massive sound, fat riffs, elegant and complex compositions, a touch of madness, and memorable melodies – meet Obscure Sphinx. Obviously, I confronted their next album with my great expectations, as the bar was set really high. So, let the review begin: Epitaphs is an album, which is…
Difficult, demanding, problematic, yet offering the mass of sensations to a patient listener. Somehow puckishly, the Sphinxes chose to prerelease Nothing Left, and set it as the hit single for the album. Nothing Left is the longest, and the most complex song on the second album, and, honestly speaking, can overwhelm after the first listening. Though the song did not amaze me from the start, having listened to it a few times, I realized it is a natural successor of lengthy compositions from Void Mother. The single exposes how gracefully can the band combine contrasting emotions, and so, the emotions evolve from elevated intro, to uneasily wandering sloudge riffs of Meshuggah-like style, to die as acoustical hush ups. Wielebna’s voice perfectly suits both calm parts of delicate singing, and harsh moments when she rips off her throat in powerful roars.
Memories of Falling arouses contrasting feelings. In a hypnotic, rhythmical part of the composition, Wielebna starts singing perfectly in tune to smoothly advance into a scream of evil possession. The part is marvelous, but as the song gains heaviness it looses a claw, as in the other part of the song, riffs become quite obvious. Fortunately, the emotional vocal in the end saves the whole composition. On the other hand, next song is phenomenal and atones for the previous fails, as it elaborates band’s ability to combine vast emotions and mind states. The band attacks a listener with a groundbreaking, mad sound, and a moment later sounds lull into beautiful, sorrowful guitar riff. The whole composition lingers in mind and leaves the listener speechless. Also, the calmest tune of Epitaphs: dark Memorare, is quite intriguing. Built on pure vocals, sounds call the post-rock spirit, which, accompanied with minimal and harmonious riffs, complete the melancholic composition. The final effect is absolutely stunning.
Another checkpoint is: my favorite song, and the weakest link of Epitaphs. Sepulchre may be the shortest song on the album, but still, it reveals a real cosmos of sounds. Wielebna presents fully the abilities of her voice: from high pitched, delicate singing, to absolutely unbelievable, wild roar from the heart of a jungle. The leading guitar is like neat poetry, which sounds like my beloved, heartbreaking riffs from My Dying Bride, and the massive, slow riff is just crashing bones and destroys the listener completely. Nonetheless, I am disappointed with the last composition. Though At The Mouth Of The Sounding Sea is rich in sound, it is not awe-inspiring, as it only tempts with one, great and hypnotizing riff, which drills the listeners mind. Still, neither the meditative hush up, nor the heavy ending are moving or worth remembering.
Last but not least, the sound itself. A hard nut to crack indeed, whereas Void Mother was massive with the sound heavy and fat, Epitaphs kills with gentle fragments. Still, I just cannot resist the feeling that Nieprawota could have been heavier. I do appreciate the second album, but still firmly believe that it is Void Mother, which stays a complete and unbeatable piece of music.
Taking everything into consideration, I did not experience another revelation, yet listening and exploring Obscure Sphinx’s second album was a great pleasure, and I am sure that Epitaphs will be a regular guest in my headphones!
Score: 8/10
Here you can buy CD in pre-order.
Review translated by Justyna Pietrzak.
- TVINNA – „One in the Dark” (2021) - 1 marca 2021
- Ols – „Widma” (2020) - 29 kwietnia 2020
- Oranssi Pazuzu – „Mestarin kynsi” (2020) - 16 kwietnia 2020
Tagi: Blady, Epitaphs, female fronted metal, Obscure Sphinx, Olo, polish, post-metal, post-rock, recenzja, review, sludge metal, warszawa, Werbel, Wielebna, Yony.